Logo Evolution Fysiotherapie
Frozen shoulder pijnlijk in de nacht en hoe kan ik slapen?
De pijn in de schouder neemt bij een frozen shoulder toe in de avond en in de nacht. Liggen en slapen op de arm/ schouder gaat vaak niet. Patiënten geven aan dat slapen een hel is door de pijn en het niet op de arm kunnen liggen. Probeer maar eens te leren slapen op je rug als jij al 50 jaar op je zij slaapt. Per nacht draai je meerdere keren en grote kans dat je een keer op je pijnlijke schouder komt te liggen.
Ontstekingen nemen in het lichaam toe in de avond en nacht en dus ook bij een frozen shoulder. Denk er maar eens aan dat dit ook gebeurt als je ziek bent. De koorts is erger in de nacht. Dit komt omdat het lichaam meer bezig is met herstellen in de nacht en tijdens rust. De ontsteking neemt dus toe in de avond en nacht en neemt gedurende de ochtend en overdag weer af. Dit is een normaal proces en heeft vrijwel iedereen.
Een ontsteking klinkt negatief maar een ontsteking is een proces die het lichaam nodig heeft om te herstellen. Tijdens een ontsteking neemt de doorbloeding in de schouder toe waardoor nieuwe cellen en voedingsstoffen worden toegevoegd. Deze zijn nodig om te herstellen.
Doordat de doorbloeding toeneemt, neemt de temperatuur iets toe in de schouder en zelfs in het hele lichaam. Je kan soms zien dat de huid dan extra rood wordt.
Pijn hoort helaas ook bi j het onstekingsproces en is nodig voor herstel. Pijn is een functie van het lichaam zodat je lichaam ervoor zorgt dat de frozen shoulder genoeg rust krijgt om te herstellen.
Liggen op de schouder is niet goed voor het herstel van de frozen shoulder.
Liggen op de schouder is niet goed voor het herstel omdat de schouder dan niet goed rust krijgt. Het beste is om niet op je schouder in te slapen zodat je zo min mogelijk momenten creëert dat jij op de schouder ligt. Tijdens het slapen ga je draaien en het is goed mogelijk dat je op de schouder draait. In je slaap zul je dan doorrollen of draaien of je wordt wakker. Je lichaam probeert je altijd te helpen om zo optimaal mogelijk te kunnen herstellen. Zie het wakker worden dan ook niet als iets ergs. Dit is je lichaam die je helpt een betere positie te kiezen.
Dat je op de schouder draait in je slaap zal gebeuren en dit hoort erbij. Jij hebt dit jarenlang gedaan en onbewuste gewoonten zijn zeer lastig te beïnvloeden. Het hoort er helaas bij, ga weer op de rug liggen en probeer er geen frustratie om te krijgen (frustratie zorgt er voor dat je vervolgens niet meer kunt slapen).
Door een handdoekje onder je schouder te plaatsen voorkom je gedeeltelijk dat je die kant opdraait. Door een kleine verhoging te creëren ben je minder snel geneigd om die kant op te draaien.
Knie artrose is slijtage van het kraakbeen in het kniegewricht

Wanneer kan ik weer normaal slapen met een frozen shoulder?

Helaas kun je pas weer normaal slapen wanneer de ontsteking weg is. De eerste fase van de klacht is de ontstekingsfase waarin je schouder aan het bevriezen is. De schouder wordt steeds gevoeliger en stijver.

Hoe jammer wij het ook vinden en hoe graag wij ook zouden willen dat wij een magische behandeling voor u hadden om dit ontstekingsproces te stoppen is die er niet.

Gelukkig kunnen wij het onstekingsproces (en probeer ontsteking te lezen als herstelproces) wel minder storen en hinderen. Hoe minder wij het herstelproces hinderen en verstoren hoe sneller jou lichaam klaar is met herstellen.

Onze behandeling is daarom ingesteld om alle factoren die een negatief effect hebben op herstel, zoveel mogelijk te elimineren. Hiermee ondersteunen wij juist het herstelproces. U kunt er vanuit gaan dat uw lichaam er alles aan doet om zo snel mogelijk weer hersteld te zijn.

Wilt u weten hoe u dit kunt doen en hoe wij u kunnen helpen? Neem dan contact op met de praktijk.
NEEM DIRECT CONTACT OP