Logo Evolution Fysiotherapie
knie artrose
Knie artrose is slijtage van het kraakbeen in het kniegewricht. Gewrichtskraakbeen is de gladde, witte substantie aan het einde van de botten. Denk aan het eind van een kipdrumstick, dat is glad, glanzend en stevig. Als een kniegewricht aangetast is door artrose, slijt het kraakbeen dat het einde van de botten bedekt en beschermt, waardoor de botten langs elkaar heen schuiven.
Ons lichaam is heel goed in het herstellen van schade, maar helaas geld dit minder voor kraakbeen. Dit komt doordat het kraakbeen niet goed is doorbloed. Bij artrose ontstaat vaak zwelling, ontsteking in het gewrichtskapsel en botverdikkingen aan de buiten randen van het bot. In het kraakbeen zelf zitten weinig tot geen pijnsensoren, waardoor het niet direct pijn kan registreren. Bij artrose is de pijn die ervaren wordt meestal afkomstig van de andere geïrriteerde structuren in de knie.
De ernst van de slijtage van het kraakbeen verschilt per geval en zegt niks over de mate van pijn of hinder die iemand ervan kan hebben. Een persoon met flinke slijtage kan geen klachten hebben tegenover een persoon met amper slijtage met wel hevige klachten aan de knie. De mate waarin iemand wordt beperkt door artrose hangt voornamelijk af van uw spieren, banden en de staat van het gewrichtskapsel.
Hoe ontstaat knie artrose ?
Knie artrose ontstaat door laaggradige ontstekingen in ons lichaam. De algemeen aangenomen oorzaak van artrose wordt gezocht bij slijtage van de gewrichten door ouderdom, blessures of beschadiging. Het blijkt echter dat de echte boosdoener laaggradige ontstekingen zijn. Onderzoekers vonden in de gewrichten van artrosepatiënten een verhoogd aantal ontstekingscellen met bepaalde stoffen die in werking het eigen immuunsysteem aanvallen met als gevolg dat het lichaam het gewrichtskraakbeen zelf gaat afbreken. Dit is een proces van jaren en gaat gepaard met slijtage van het kraakbeen door belasting. Bij artritis, de ontstoken vorm van artrose, is er een verhoogd aantal ontstekingscellen in het lichaam aanwezig. Artritis wordt veroorzaakt door te hoge ontstekingswaarde in het lichaam in combinatie met te hoge belasting waardoor er extra irritatie/ontsteking in het gewricht ontstaat.

Wat kunt u zelf doen tegen knie artrose ?
Heeft u last van knie artrose dan is het raadzaam om de aanwezige laaggradige ontstekingen in uw lichaam te verminderen met behulp van leefstijl en suppletie. Naast de leefstijl en het innemen van supplementen vanuit de orthomoleculaire therapie is het ook raadzaam om de spieren rond uw knie te versterken en de soepelheid van uw gewricht verbeteren met behulp van fysiotherapie. Wij kunnen u helpen met op maat gemaakte oefeningen en adviezen om de spieren te versterken met zo min mogelijk druk in gewricht om verdere slijtage te voorkomen.
Om laaggradige ontstekingen tegen te gaan is het onder andere belangrijk om te zorgen voor een goede vetzuurbalans. Over het algemeen hebben wij te veel aan omega-6 en te weinig aan omega-3 vetzuren in ons lichaam. Omega-3 werkt ontstekingsremmend en omega-6 ontstekingsbevorderend. Dus een te hoge omega-6 t.o.v. omega-3 zorgt voor meer ontstekingen. De ideale verhouding is 1 op 1.

Vermijd geraffineerde suikers en snelle koolhydraten en laat gebakken en bewerkte voedingsmiddelen staan. Eet voornamelijk plantaardig en veel vette vis met onverzadigde vetten. Voedingsmiddelen die ontstekingen tegengaan worden sterk aangeraden, zoals (donker) groene bladgroenten en citrusvruchten. Bladgroenten bevatten veel vitamine K wat weer goed is voor de botten en de gewrichten en citrusvruchten bevatten veel anti-oxidanten.
Daarnaast is het belangrijk om intoleranties en allergieën op te sporen, omdat deze ook als gevolg laaggradige ontstekingen kunnen veroorzaken.

Knie artrose is slijtage van het kraakbeen in het kniegewricht

Het advies vanuit de orthomoleculaire therapie is al volgt:

• Vermijd prikkelend voedsel. Voedingsstoffen die artrose kunnen verergeren, zijn onder andere rood vlees, suiker vooral, verzadigde vetten, zout, cafeïne en nachtschade (zoals in tomaten, aardappelen, paprikas en aubergines). Zuivelproducten zijn eveneens boosdoeners; het probleem zit eerder in de eiwitten in zuivel dan in de vetten. Drink veel water en vermijd alcohol.
  • Volg een mediterraan dieet. Dit bestaat voornamelijk uit vis, fruit, groenten, bonen en onverzadigde vetten zoals olijfolie.
  • Consumeer goede onverzadigde vetten om de gewrichten te smeren van visolie met een minimale EPA gehalte van 350 mg en 250 mg DHA  is aangetoond dat het de symptomen van reumatoïde artritis vermindert. U kunt als supplement hiervoor vislolie pillen gebruiken. Daarnaast worden curcuma pillen en groenlipmosselextract aangeraden, omdat deze ook een ontstekingsremmende werking hebben.
  • Vermijd slechte vetten. Vlees is rijk aan bepaalde vetzuren (arachidonzuur) die ontstekingen in het lichaam in de hand werken. Met een vegetarisch dieet krijgen we minder arachidonzuur binnen en veganistische diëten sluiten deze vetzuren bijna geheel uit.
  • Zorg dat u overtollig gewicht kwijtraakt. Gewichtstoename verhoogt het risico op de ontwikkeling van artrose in de knieën en heupen.
  • Bewegen in het water is een goede manier om klachten te verbeteren. Door de weerstand van het water kunt u uw spieren op een zachte manier versterken.
  • Neem supplementen in pil of poedervorm met voldoende  glucosamine, chondroïtine en MSM. Deze stoffen zijn heel zinvol bij het herstel van slijtage in de knie. Een goed supplement dient als aanbeveling zeker langer dan 6 maanden te worden gebruikt. Glucosamine- en chondroïtinesulfaat zijn beide suikerverbindingen die de afbraak van kraakbeen verminderen en de opbouw van nieuw kraakbeen stimuleren. Ze beschermen bestaand kraakbeen en de smering. Ze dienen in hoge dosis te worden ingenomen. Deze middelen hebben geen negatieve bijwerkingen ook niet op de lange termijn.

Naast deze adviezen is het dus raadzaam om met behulp van fysiotherapie uw kniegewricht te versterken en soepeler te maken om zo de belasting op het kraakbeen in uw knie te verminderen en om verdere schade te voorkomen.