RUNNERSKNEE
Wat is een runners knee?

Een runners knee (lopers knie) is een ontsteking van een pees aan de buitenkant van de knie. Het is een veelvoorkomende klacht bij hardlopers en fietsers en wordt ook wel een iliotibiale bandsyndroom (ITBS) of tractus iliotibale frictiesyndroom genoemd. De klacht wordt veroorzaakt doordat de pees van de m. tractus iliotibialis herhalend te strak over een botpunt van het bovenbeen (laterale femurcondyl) schuurt. Door deze herhalende frictie kan irritatie met zwelling tot ontsteking van de pees ontstaan. 
De pees ontsteking is in te delen in de volgende drie stadia
Stadium 1: pijn wordt gevoeld na de inspanning
Stadium 2: pijn is aanwezig tijdens en na de inspanning
Stadium 3: pijn is constant aanwezig, waardoor inspanning niet meer mogelijk is
De hersteltijd van een peesontsteking is gemiddeld 9 weken, echter onbehandeld kan het veel langer duren.
Met gebruik van echografie kan inzicht gegeven worden aan de ernst van de klacht en aan de hand daarvan kan een goede prognose gemaakt worden.
Wat zijn de symptomen van een runners knee ?

Toenemende pijn bij inspanning als traplopen, springen, fietsen of hardlopen
De pijn zit aan de buitenzijde van de knie en kan zeurend tot stekende aanvoelen rond de buitenzijde van het kniegewricht.
Er kan zwelling ontstaan en de pijn is telkens bij ongeveer 30 graden buiging van de knie. Volledige buiging of strekking geeft geen pijn
.
Wat zijn de oorzaken van een runners knee ?

Een runners knee wordt veroorzaakt door te veel frictie van de m. tractus iliotibialis pees over een botpunt aan de buitenkant van de knie, waardoor de peesontsteking kan ontstaan. Deze te hoge frictie komt voort uit een te strakke of  verkorte m. tractus iliotibialis. Deze verhoogde spierspanning kan ontstaan door te hoge inspanning met de benen waarbij de knieën nooit volledig gestrekt worden, zoals bijvoorbeeld langdurig fietsen met een te laag zadel. Dit gecombineerd met te zwakke bilspieren, waardoor de spieren aan de buitenzijde van de bovenbenen harder moeten werken om de gevraagde inspanning te kunnen uitvoeren is een veel voorkomende oorzaak van een runners knee.

Daarbij hebben mensen met zogeheten O benen meer kans op deze blessure, vanwege de vergrote hoek aan de buitenzijde van de knie waardoor er nog meer frictie ontstaat tussen het botpunt en de m. tractus iliotibialis pees.
Bij hardlopers ligt de oorzaak ook in de combinatie van te zwakke bovenbeenspieren en bilspieren, want deze moeten extra hard werken om bij elke landing de knieën recht te houden. Daarbij kunnen slecht ondersteunde schoenen, een beenlengteverschil  en/of standsafwijking van de voet sneller leiden tot overmatige frictie van de betreffende pees aan de buitenzijde van de knie. 

Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van shin-splints. Onder andere de stand van je voeten of enkels zijn van invloed en een verminderde stabiliteit van je enkels. Staan je voeten bijvoorbeeld naar binnen gekanteld dan kan door deze scheve hoek de kuitspier verkeerd belast worden. Als je platvoeten of holle voeten hebt dan is de trekkracht aan de kuiten groter waardoor ook dit de kans op shin-splints vergroot. In dit geval is het verstandig om op maat gemaakte zooltjes aan te schaffen om de voeten correctie en/of ondersteuning te geven voordat u de belasting weer gaat opbouwen.
Wat kunt u zelf doen tegen een runners knee ?
Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om de klacht te voorkomen of om bij de eerste symptomen de klacht te verminderen.

-Draag schoenen met goede ondersteuning
-Zorg dat het zadel van uw fiets op de juiste hoogte staat (bovenkant zadel ter hoogte van uw heupbot)
-Versterken van de bilspieren met gerichte krachtoefeningen hiervoor (denk aan oefeningen zoals; squat, lunge squat, hip thrust en runningman)
-Na elke inspanning  de opgebouwde spanning van de bovenbenen verminderen door middel van rekken van de bovenbeenspieren en gebruik maken foamroller op de bovenbenen.

Mocht u toch last krijgen van een runners knee laat u dan behandelen door een fysiotherapeut. Bij onze praktijk maken we gebruik van echografie om inzicht te krijgen in de status van de pees. Daarnaast zorgen wij ervoor dat uw herstel in gang gezet wordt door middel van massagetechnieken en/of dry needling om de m. tractus iliotibialis spier zo snel mogelijk te laten herstellen. Hierdoor neemt de trekkracht op de pees af en kan deze meer rust krijgen voor optimaal herstel.  Daarbij achterhalen we bij u de oorzaak van de klacht en maken we een plan om ervoor te zorgen dat de klacht niet meer terug komt.




MOBIEL AMSTERDAM OOST
0642557307
MOBIEL ZWANENBURG
0610245606
OPENINGSTIJDEN

maandag t/m dinsdag 09:00-20:00 uur

woensdag t/m vrijdag 08:00-18:00 uur

EMAIL

INFO@EVOLUTIONFYSIOTHERAPIE.NL
PARTNERS