Pijn in de scheenbeen bij het hardlopen
Wat is een Shin-Splints? 

Shin-Splints is eigenlijk een verzamelnaam voor meerdere klachten aan het onderbeen die te maken hebben met het een ontsteking van het scheenbeenvlies. Het wordt ook wel (MTSS) mediaal tibiaal stress syndroom, springschenen of tibiaal posterior syndroom genoemd. Het scheenbeenvlies zit tussen en rond de twee botten van het onderbeen, de tibia en fibula, en staan in verbinding met de kuitspieren rondom. De voornaamste betrokken spieren  zijn: de diepe platte kuitspier (m. soleus), de achterste scheenbeenspier (m. tibialis posterior) en de grote teenbuigspier (m. flexor hallucis longus).
De ontsteking van het scheenbeenvlies ontstaat door een overbelasting van de spieren in het onderbeen. Als de belasting voor de spieren te hoog is zal de trekkracht inwerken op het scheenbeenvlies. Hierdoor kunnen er scheurtjes ontstaan in het scheenbeen, wat leidt tot ontsteking van het scheenbeenvlies.
De klacht komt het meeste voor bij beginnende sporters, zoals hardlopers, fietsers, schaatsers, tennissers en voetballers. Gemiddeld duurt het herstel 2 maanden, maar als met de klacht wordt doorgesport en/of de klacht onbehandeld blijft kan dit langer duren of zelfs verergeren. Het kan leiden tot een vermoeidheids- of stressfractuur van de tibia. Hierbij is de trekkracht zo hoog geworden dat er een scheurtje in het bot is ontstaan. Er wordt hierbij een scherpe pijn ervaren op een klein punt van het scheenbeen. Dit is voelt anders als andere shin-splints, waarbij het een groter gebied is op het scheenbeen dat pijn geeft. De pijn kan zowel aan de binnenzijde als buitenzijde van het scheenbeen zitten. 
Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van shin-splints. Onder andere de stand van je voeten of enkels zijn van invloed en een verminderde stabiliteit van je enkels. Staan je voeten bijvoorbeeld naar binnen gekanteld dan kan door deze scheve hoek de kuitspier verkeerd belast worden. Als je platvoeten of holle voeten hebt dan is de trekkracht aan de kuiten groter waardoor ook dit de kans op shin-splints vergroot. In dit geval is het verstandig om op maat gemaakte zooltjes aan te schaffen om de voeten correctie en/of ondersteuning te geven voordat u de belasting weer gaat opbouwen.
Wat kunt u zelf doen shin-splints?

Allereerst is het belangrijk dat u de te hoge belasting op de kuiten stopt. In de meeste gevallen betekent dit tijdelijk niet meer sporten om het lichaam de kans te geven te genezen. Daarnaast kunt u beginnen met het rekken van de kuitspieren 4 tot 5 keer per dag.

Het rekken doet u 3 keer 10 seconden per rekoefening en met een rek intensiteit dat het niet pijnlijk is, maar wel de rek voelt. In de filmpjes hieronder staan de rek oefeningen uitgelegd die u kunt doen om de spanning op de kuitspieren te verminderen.
Het helpt het om schoenen te dragen met goede demping om minder belasting op de kuiten te geven. Verder kunt u tegen de pijn het scheenbeen in rust koelen met een ijs pack 10 tot 15 minuten met een theedoek ertussen en het been hooghouden als u rust.
De klacht gaat met goede rust in de meeste gevallen weer over, maar het is van belang dat de kuitspieren goed rust krijgen en ontspannen door ze rustig te rekken en/of te masseren.

Als u de belasting weer gaat opbouwen is het belangrijk dat u schoenen draagt met goede demping en het is wenselijk om compressiesokken te dragen om de doorbloeding te stimuleren. Door de druk van de sokken wordt het bloed in de spieren beter af- en aangevoerd, waardoor de spanning op de kuitspieren minder hoog zal zijn.
Heeft u twijfels of u wel daadwerkelijk last heeft van shin-splints of gaan de klachten maar niet over, dan is het verstandig om een echo te laten maken. Wij kunnen met onze echo goed beoordelen of het gaat om shin-splints of dat de klacht een peesblessure is en dus een andere klacht is, waarbij een andere behandeling nodig is.

MOBIEL AMSTERDAM OOST
0642557307
MOBIEL ZWANENBURG
0610245606
OPENINGSTIJDEN

maandag t/m dinsdag 09:00-20:00 uur

woensdag t/m vrijdag 08:00-18:00 uur

EMAIL

INFO@EVOLUTIONFYSIOTHERAPIE.NL
PARTNERS